STOMATOLOGIA ZACHOWAWCZA

Domeną stomatologii zachowawczej jest zapobieganie oraz leczenie skutków najbardziej rozpowszechnionej choroby zębów, jaką jest próchnica. Z pojęciem próchnicy wiążą się następujące objawy: począwszy od nieestetycznych plam próchnicowych na zębach, poprzez ubytki twardych części zębów, które nie leczone mogą doprowadzić do podrażnienia i uszkodzenia wewnętrznej tkanki zęba – miazgi, co wiąże się z dolegliwościami bólowymi i wykluczeniem zęba z czynności żucia. W skrajnych przypadkach nie leczona próchnica może doprowadzić do obumarcia zęba, co z kolei nie tylko pogarsza estetykę uśmiechu, ale może mieć wpływ na zdrowie całego organizmu – ukryte ognisko infekcji. Ostatecznym postępowaniem w leczeniu skutków próchnicy jest usunięcie zęba, co jest dużą stratą zważywszy na fakt, że nawet najdoskonalsze uzupełnienie nie zastąpi własnych, zdrowych zębów. Pacjenci otrzymują fachową, rzetelną poradę i pomocą niezależnie od etapu rozwoju choroby próchnicowej dotykającej ich uzębienie. Współczesną stomatologię zachowawczą, w związku ze stopniem zaawansowania choroby, dzieli się zazwyczaj na trzy ściśle powiązane ze sobą działy:

• profilaktykę – zapobieganie powstawaniu próchnicy i paradontozy;
  • kariologię – leczenie próchnicy prostej (nie powikłanej reakcją ze strony miazgi);
  • endodoncję – leczenie próchnicy powikłanej zapaleniem, obumarciem lub zgorzelą miazgi.

LECZENIE PRÓCHNICY PROSTEJ

W zależności od stadium rozwoju procesu próchnicowego (plama próchnicowa, ubytek twardych tkanek zęba) w leczeniu próchnicy niepowikłanej stosowane są następujące zabiegi:

• remineralizacja – w przypadku próchnicy początkowej objawiającej się w postaci plamy próchnicowej, w powierzchnię dotkniętą chorobą wcierane są preparaty fluoru; ten zapobiegający postępowi próchnicy zabieg powtarza się kilkukrotnie w kilkudniowych odstępach
  • opracowanie i wypełnienie ubytku próchnicowego – zabieg polega na usunięciu próchnicowo zmienionych tkanek zęba i wypełnieniu ubytku specjalnym materiałem.

LECZENIE ENDODONTYCZNE

Leczenie endodontyczne, stosowane w przypadku próchnicy powikłanej zapaleniem, martwicą czy zgorzelą (rozpadem) miazgi zębowej, jest nierzadko jedyną i ostatnią szansą na uratowanie zęba. Polega ono na usunięciu z komory i kanałów korzeniowych zęba zainfekowanej lub martwej miazgi, mechanicznym poszerzeniu i odkażeniu kanałów oraz szczelnym ich wypełnieniu specjalnymi materiałami.

• nowoczesne narzędzia do opracowania kanałów, ręczne i maszynowe
  • systemy do wypełniania jamy zębowej
  • mikroskop endodontyczny – najnowocześniejsza technologia w leczeniu endodontycznym. Dzięki temu urządzeniu wiele zębów, które musiałyby być usunięte można dziś uratować. Zapewniając uzyskanie powiększonego obrazu z dużą głębią, szerokim polem widzenia i bardzo dobrym oświetleniem badanego obszaru, mikroskop umożliwia obserwowanie detali niewidocznych gołym okiem. Posługiwanie się mikroskopem jest szczególnie pomocne w odnajdywaniu ujść kanałów oraz umiejscawianiu i usuwaniu złamanych narzędzi kanałowych. Dołączona do zestawu kamera video umożliwia transmisję obrazu i dokumentowanie zabiegu.

PRZEBIEG LECZENIA

Pierwsza wizyta zarezerwowana jest na badanie pacjenta, poznanie jego potrzeb i oczekiwań. Wstępnym etapem procesu diagnostycznego jest zebranie wywiadu oraz wpisanie uzyskanych danych do dokumentacji pacjenta. Następnie stomatolog dokonuje szczegółowej oceny stanu uzębienia, błony śluzowej i tkanek otaczających ząb (przyzębia), prawidłowości zgryzu. Rutynowo wykonywane jest zdjęcie pantomograficzne, dostarczające dodatkowych informacji odnośnie stanu badanego obszaru. Po uzyskaniu niezbędnych danych lekarz przygotowuje indywidualny plan leczenia pacjenta, zawierający wykaz i kolejność koniecznych do przeprowadzenia zabiegów, a w razie potrzeby kieruje pacjenta do lekarzy innych specjalności (chirurga, protetyka, ortodonty). Po zapoznaniu się pacjenta z planem leczenia i zaakceptowaniem go rozpoczyna się właściwa terapia. Często pierwszym krokiem jest profesjonalne oczyszczenie zębów i instruktaż higieny.